Graduan Kita Payah Kerja

Hari nie masa aku dok tengah surfing internet, aku ternampak satu artikel menarik dalam Bernama punya website read here.

Apa yang menarik sangat untuk aku bace sampai abih nie sebab bagaimana graduan lulusan universiti tempatan tak menepati piawai yang apa majikan kat luar sana tu letak. 2 faktor yang diutarakan, kurang skill komunikasi dan jugak critical thinking skills. Disebabkan 2 benda nie lah menyebabkan graduan kita mengambil masa yang lama untuk keluar dari dunia pengangguran. Ada yang ambik masa setahun untuk masuk ke alam pekerjaan. Itupun tak semestinya para graduan kita nie memang masuk dalam pekerjaan sesuai dengan course apa yang diorang ambik masa belajar kat universiti dulu.

Lepas tu pulak pasal menguasai English nie memang graduan kita failed mostly masa interview lagi. Hal ini menyebabkan abiliti untuk mereka communicate diluar border Malaysia terbatas, rasa konfident down dan jugak ability nak tambah nilai kat tempat keja tu kurang.

Lepas tu pulak majikan sekarang nie tak tengok semata-mata pada kertas resume yang kita hantar masa nak apply keja tapi nak cari pekerja yang lebih dari lulusan universiti semata-mata. Lebih kurangnya masa interviewer tanya, diorang nak jawapan yang kreatif dan ade sense of global bukan hanya hafalan dari buku semata-mata.

Menurut artikel nie, semua nie berpunca dari sistem pendidikan kita yang tak berape nak tekan untuk prepare these undergraduates in facing the real world but more on pass in exam. Jadi, kalau nak graduate tempatan bersedia dan didalam expectation of the employers, perlunya mereka dibekalkan dulu  dengan apa saja skill yang patut macam work team, berfikir secara kreatif dan sebagainya, bukannya sekadar belek buku untuk cari jawapan bagi soalan yang ditanya.

Ulasan

  1. BekasSiswaTempatan9 Mac 2012 pada 3:14 PG

    tak boleh juga nak salahkan graduan tempatan sepenuhnya. Macam saya, lepas habis belajar terus kerja walaupun gaji sikit dan tak berkaitan sangat dengan apa yang saya belajar masa di universiti dulu.Tapi yang penting pengalaman yang mampu saya timba sepanjang tempoh tersebut.

    Syarikat kat sini pun satu, manalah nak tengok lulusan tempatan, yang luar negara jugak yang dipandang.Apa kurang yang tempatan dengan yang oversea tu

    BalasPadam

Catat Ulasan

Like FB Maafsebut

Catatan popular daripada blog ini

Sedap Sangat Ke Minum Arak

Stesen Keretapi ECRL Di Terengganu Yang Wajib Anda Tahu

Sebab Mengejutkan 50% Kosmetik Founder Adalah Wanita Kelantan