Nasi Air Dingin



Initially saya naik confuse jugak dengan nama nasik nie. Nasi air dingin ?? Sejuk sangatkah sampai namanya sebegitu dingin ?? Alih-alih barulah saya faham Air Dingin tu nama tempat di Tumpat Kelantan bukannya nasik tu sejuk amat untuk dilahap. Aduh, jahil sungguh saya. Nama jea rakyat jati Kelantan tapi nama tempat pun tak kenal.

Tak dilupa kepada pakcik sedara saya yang awal-awal pagi dah berkunjung kerumah membawa bersama nasik air dingin sebagai breakfast yang bagi saya boleh tahan lazatnya. Pasallah pakcik sedara sanggup drive sampai ke Tumpat semata-mata nak beli.


Nak kata special tu takdelah sangat. Hanya ordinary nasik berlauk ikan yang tipikal rakyat marhein Kelantan selalu makan belah pagi. Yang membezakannya dengan yang lain adalah keenakan lauk ikan yang sedikit berlemak, tak pedas, tak berapa masam dan tak berapa manis. Senang kata semuanya perfect mixture. Pandai sungguh orang yang bertanggungjawab menyediakannya tiap-tiap hari memasak.

Lauk lain pun ada jugak. Lauk daging dan ayam. Yang nie pun sedap jugak. Tapi saya lebih prefer lauk ikan. Yelah, ada ke patut pagi buta dah melatak ayam atau daging. Tak kena pula rasanya.

Asyik bertype nie buat saya rasa lapar lak. Meh kita semua pakat pergi ke Tumpat. Kita pekena nasik air dingin.

Ulasan

  1. Saya baru makan semalam. Diberi kepada saya oleh bos di pejabat, katanya diterbangkan pada awal pagi dari Kelantan ke Kuala Lumpur. Saya pun jahil seperti saudara. Saya sukakan rasanya, tapi nasi berlauk ini sedikit manis. Agak janggal pada saya.

    BalasPadam
  2. Nasi ni bukan terkenal sebab rasanya..tapi dia menjadi pilihan ramai sebab lambat basi.. nasi ni kalau beli petang, esok pagi bole makan lagi

    BalasPadam
  3. Asdalamualaikum..salam PKP dari saya di Dengkil..pagi nii suami pergi beli Husna Nadi Berlauk (nasi kerabu biru) yg telah siap dibungkus di kedai makan..mungkin supplier hantarlah nii..bila bukak..masyallah..nadi benyek dan berlendir..bila dah siap bungkus kita xtahu isi kandungannya..dah pegang sudu garpu hampa mmgn xboleh jamah walau sikit pon..kpd pengedar tersebut jgn buat gitu pd pelanggan..guna nama yg terkenal sudah maka buatlah degan ikhlas.. serik saya..hampa dan narah pon ade..bukannyer murah kan..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Like FB Maafsebut

Catatan popular daripada blog ini

Sedap Sangat Ke Minum Arak

Sebab Mengejutkan 50% Kosmetik Founder Adalah Wanita Kelantan

Stesen Keretapi ECRL Di Terengganu Yang Wajib Anda Tahu