Fakta Anda Ingin Tahu

  1. Planet yang paling panas dalam system galaksi adalah zurah yang memiliki suhu setinggi 462 darjah celcius.
  2. Seorang warga Kanada, Karlee Kosolofski, diiktiraf dalam rekod dunia apabila terus hidup walaupun suhu badannya jatuh serendah 14.16 darjah celcius.
  3. Pelukis Vincent Van Gogh sebenarnya telah memotong teliga sebelah kirinya. Namun lukisan potret sendiri menunjukkan balutan bandage di sebelah telinga kanannya keran lukisan tersebut dilukis berdasarkan pantulan wajah di cermin
  4. Pencukur elektrik dipaten pada 6 November 1928.
  5. Professor Stephen William Hawking yang dianggap terpandai selepas Albert Einstein lumpuh akibat penyakit neuron motor pada usia 52 tahun.
  6. Pada 1221, anak perempuan Genghis Khan mengeluarkan arahan untuk menghapuskan seluruh penduduk bandar Nishapur dalam tempoh sejam. Arahan itu dikeluarkan selepas suaminya terbunuh dalam satu peperangan yang turut mengorban 1.7 juta mangsa.
  7. Berenang sejauh suku batu menyamai berlari sebatu.
  8. Susu unta sebenarnya memiliki 10 kali ganda zat besi berbanding susu lembu.
  9. Kipas siling menggunakan tenaga menyamai mentol 60 watt dan 98 peratus kurang tenaga menggunakan air cond.
  10. Jarum untuk suntikan direka pada 1853. Asalnya bertujuan untuk menyuntuk morfin sebagai pain killer kerana pakar berpendapat ianya lebih efektif dengan suntikan berbanding dengan pil.
  11. Kilat menghasil suhu setinggi 6000 darjah celcius dan jika hanya satu tenaga pancaran kilat boleh dikumpulkan, ianya mampu menerangi bandar untuk setahun.
  12. Pada zaman kuno jepun, meninggalkan kampong halaman adalah satu kesalahan. Hukamannya adalah bunuh. Pada 1630, pemerintah mengeluarkan araham berkurung untuk penghuno yang menetap di kediaman besar untuk menjaga taraf mereka.

Ulasan

Like FB Maafsebut

Catatan popular daripada blog ini

Sedap Sangat Ke Minum Arak

Sebab Mengejutkan 50% Kosmetik Founder Adalah Wanita Kelantan

Stesen Keretapi ECRL Di Terengganu Yang Wajib Anda Tahu