Upgrading Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Part 2


Berikut adalah jadual kerja naik taraf yang juga dari Jabatan Penerbangan Awam



Sehingga sekarang, 99 peratus dari kerja naik taraf sudah siap dan boleh digunakan pada September ini. Menteri Pengangkutan juga sudah member green light kepada mana-mana syarikat penerbangan yang ingin terbang ke Negara serantau dari airport Sultan Ismail Petra.

KB airport 'can be hub for region'
2011/08/19 By Sulaiman Jaafar
New Strait Times

The Transport Ministry is prepared to turn Sultan Ismail Petra Airport near here into an international hub if there is demand from airlines, Minister Datuk Seri Kong Cho Ha said yesterday.
He hoped airlines would introduce flights to new places from the airport, especially with the opening of the newly-widened runway next month.
"If there are applications from airlines to fly to foreign destinations from here, we will consider them.
"I encourage airlines to use the airport to go to destinations in the region like Singapore and southern Thailand.
"The terminal is adequate to put up facilities like Immigration and Customs counters," he said after visiting the airport's expansion project.
Kong said the airport at Pengkalan Chepa handled one million passengers last year and it was expected to reach 1.1 million this year.
The airport runway has been lengthened from 1,981m to 2,400m, and can accommodate the Airbus A320 and Boeing 737-800.
"The work is 99.8 per cent complete and I am confident that it will be ready for handing over to the government after Hari Raya."
The RM45.5 million project includes the construction of a taxiway, helicopter pads, a meteorological station and instrument landing system. 


Walaubagaimanapun, terpulang kepada syarikat penerbangan itu sendiri samada untuk menawarkan penerbangan antarabangsa dari sini atau tidak kerana jika ada demand dan market, sudah tentu mereka tidak akan melepaskan peluang ini. Untuk mewujudkan demand dan market, itu adalah tanggungjawab semua terutamanya kerajaan negeri dan pusat untuk mempromosikan Kelantan sebagai destinasi pelancongan dan pelaburan. Sebelum ini pun Kota Bharu termasuk dalam hot spot oleh Air Asia dan termasuk dalam senarai mesti dilawati oleh Lonely Planet.


Ulasan

Like FB Maafsebut

Catatan popular daripada blog ini

Sedap Sangat Ke Minum Arak

Sebab Mengejutkan 50% Kosmetik Founder Adalah Wanita Kelantan

Stesen Keretapi ECRL Di Terengganu Yang Wajib Anda Tahu