Prons Dan Cons Lapangan Terbang Antarabangsa Sultan Ismail Petra


Rep: Kelantan needs airport fast
KOTA BARU: The state government has urged the Federal Government to speed up the construction of an international airport as a catalyst for tourism in Kelantan.
State Youth, Sports, Human Development and Non-Governmental Organisation Committee chairman Abdul Fatah Mahmood said the airport could take foreign investors to Kelantan directly without having to go to KL International Airport first.
“The call to build an international airport here had been brought up by many quarters, including Sultan Muhammad V whenever he opens the state assembly meeting every year,” Abdul Fatah told reporters after opening Al-Quds Travel and Tours Sdn Bhd's Air Asia Tourism Services centre here.
Abdul Fatah said the state government was also awaiting confirmation from the Transport Ministry over the status of the Sultan Ismail Petra airport in Pengkalan Chepa.

Perlukah ada international airport di Kelantan. Ada pro dan kontranya

 
YES
Kerajaan negeri Kelantan sudah lama menggesa federal untuk segera menaik taraf airport Sultan Ismail Petra kepada international status. Ianya satu langkah dalam usaha menarik lebih ramai tourist dari luar terbang terus ke Kelantan tanpa perlu ke KLIA terlebih dahulu. Ini juga memudahkan para pelabur ditarik untuk invest di Kelantan jika mereka mendapati accessible yang lebih baik ke Kelantan. Jika airport di Melaka dan Terengganu boleh diupgrade statusnya, kenapa tidak boleh di Kelantan tambahan pula status airport Sultan Ismail Petra sebagai the busiest airport at east coast. Airport Sultan Ismail Petra juga mencatatkan kepenggunaan melebihi sejuta lebih pengguna dan akan mencapai tahap maksimum pengguna yang boleh dihandle oleh airport ini. Dengan membuka ruang untuk penerbangan antarabangsa, ini akan meningkatkan jumlah pengguna dan sekaligus memberi keuntungan kepada pengendali airport. Ini tidak mustahil kerana Kelantan pernah disenaraikan oleh Airasia sebagai salah satu lokasi paling dikunjungi dan juga oleh Lonely Planet sebagai antara salah satu tempat yang disenaraikan must visit place when visiting Malaysia. Tidak dilupakan dengan Pasar Siti Khadijah yang menghiasi kulit World Economi Report, mesti ramai yang tertanya kenapa tempat ini begitu menarik sehingga mendapat tempat didepan sebuah penerbitan berpengaruh.Kelantan juga akan mendapat banyak manfaat ekonomi seperti lonjakan sektor pelancongan sebagai contoh. Mana tahu dengan access terus ke Kelantan akan memberi impak yang baik kepada sektor pendidikan. Dengan kos hidup yang lebih rendah berbanding tempat lain di Malaysia dan juga suasana yang aman damai di sini beserta univesiti-universiti yang berkualiti di sini, menarik ramai foreigners untuk menyambung pengajian disini. Hal ini juga mungkin akan menarik minat university tempatan dan antarabangsa dengan incentives baik dari kerajaan negeri untuk membuka kampus cawangan di Kelantan. Atau juga mungkin dengan taraf international airport, akan mendorong industri yang berteknologi tinggi dan memerlukan high of skill level seperti pembuatan cip atau juga mungkin handphone mahal seperti Vertu.

Emm...NO YET
Tidak perlu lagi setakat ini keperluan untuk menaik taraf airport Sultan Ismail Petra. Keputusan federal untuk menjadikan airport Sultan Ismail Petra sebagai regional airport sudah dikira agak baik. Ini kerana sebagai regional airport membolehkan penerbangan short haul dan medium haul di sekitar Asia terutamanya Asia Tenggara. Tarafnya sudah dikira international kerana ada penerbangan lansung dari Negara lain cuma tidak lagi untuk long haul flight dari airport Sultan Ismail Petra. Mungkin hanya selepas itu, bila kerajaan melihat adanya demand, barulah federal mempertimbangkan untuk menaik taraf lagi airport Sultan Ismail Petra supaya penerbangan jarak jauh dapat take off dari sini.

Airport Sultan Ismail Petra juga tidak bersedia untuk penerbangan antarabangsa. Ini boleh dilihat pada kemudahan dan infrastructure yang ada disini. Runway disini yang hanya sepanjang 2.4 kilometres setelah siap akhir 2011 nanti tidak mampu untuk menerima pesawat bersaiz besar. Jika dibandingkan dengan runway airport Alor Setar, ianya lebih panjang 300 meter dari runway airport Sultan Ismail Petra. Airport disini juga tiada pemisahan terminal untuk pelepasan domestic dan antarabangsa. Kemudahan untuk mengisi minyak bagi pesawat juga tiada disini selepas terminal baru dibina. Hal ini merupakan satu sebab penerbangan terus ke Singapura oleh FireFly ditangguhkan hingga sekarang.

Mahb selaku operator lapangan terbang sudah tentu menginginkan keuntungan dari setiap operasi airport di Malaysia. Dan perlu diingat, bukan semua airport di Malaysia mencatatkan keuntungan kepada Mahb. Dari keuntungan sesetangah airport disinilah atau diluarlah yang digunakan untuk menampung kos operasi airport2 lain di Malaysia yang tidak mencatat keuntungan. Ini merupakan social service yang dilakukan Mahb supaya setiap negeri diMalaysia dihubungkan melalui perkhimatan udara. Dan perkhimatan udara adalah amat crucial di Sabah dan Sarawak kerana ianya satu-satunya cara untuk penduduk disana berhubung dengan dunia luar. Jika melalui darat, ianya mungkin mustahil ataupun mengambil masa berjam-jam dan kadangkala berhari-hari. Mana tahu dengan menaiktaraf airport Sultan Ismail Petra, ianya merugikan Mahb jika tiada syarikat penerbangan yang sudi terbang dari Kota Bharu ke tempat lain di dunia ni. Perlu diingat, menaiktaraf bukan setakat membolehkan penerbangan lansung ke luar dari Malaysia tapi juga perlu menaiktaraf kemudahan dan infrastructure di airport Sultan Ismail Petra supaya penerbangan lansung tidak mustahil dilaksanakan. Ianya bukan free tapi sejumlah besar wang perlu dikeluarkan, kalau operasi nanti menguntungkan takpe, macam mana kalau rugi.

Kalau dengan alasan untuk menarik pelancong, sudah terdapat beberapa airport di Malaysia sudah dinaik taraf sebagai lapangan terbang antarabangsa seperti airport Langkawi, Airport Melaka dan airport Kuala Terengganu. Walaupun dengan kemudahan dan infrastructure yang ada, kebanyakan majority penerbangan ke kebanyakkan airport ini adalah penerbangan domestic bahkan ada juga yang syarikat penerbangan tempatan tidak pun menyediakan penerbangan kesana dari KLIA atau dari airport lain di Malaysia. Perlu diingat sektor pelancongan di Melaka, Langkawi dan Terengganu lebih advance dibandingkan dengan di Kelantan. Untuk menarik pelabur datang tak perlulah sampai menaiktaraf airport. Kelantan masih dilihat tidak menarik bagi pelabur kerana masih banyak kekurangan dari segi infrastruktur seperti isu air.

**Nota kaki
Kalau betullah federal setuju nak naik taraf airport Sultan Ismail Petra kepada lapangan terbang antarabangsa, saya memang setuju dan sokong sangat... (^_^)

Ulasan

  1. ape yg ko merapu2 ni bro?...
    ko ni menulis bersandarkan sifat kebencian ko terhadap kerajaan & rakyat kelantan sahaja ni. macam mane la melayu nak maju kalau semua org melayu mempunyai sifat seperti sifat yg ko miliki sekarang. ko kne wat research byk skit bro. xpon g ambik master @ PhD dulu k...huhu kesian

    BalasPadam
  2. tulis pakai kaki ginilah jadinya

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf. Saya tak menulis tapi menaip dan saya menaip menggunakan tangan.harap maklum

      Padam

Catat Ulasan

Like FB Maafsebut

Catatan popular daripada blog ini

Sedap Sangat Ke Minum Arak

Stesen Keretapi ECRL Di Terengganu Yang Wajib Anda Tahu

Sebab Mengejutkan 50% Kosmetik Founder Adalah Wanita Kelantan