Selalu Bertaubat Dan Beristighfar




Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda yang bermaksud

Seorang hamba melakukan satu doasa lalu ia berkata “Wahai Rab, aku melakukan satu dosa maka ampunilah aku.” Maka Allah berkata “Adakah hambaKu tahu bahawa dia mempunyai Tuhan yang mengampuni dosa dan menghapuskannya ? Aku telah mengampuni hambaKu.” Kemudian setelah beberapa ketika, dia kembali melakukan dosa dan berkata “Wahai Rab, aku telah berbuat dosa lain, maka ampunilah aku.” Allah kemudiannya berkata “Adakah hambaKu tahu bahawa dia mempunyai Tuhan yang mengampuni dosa dan memaafkannya ? Aku telah mengampuni hambaKu.” Kemudian setelah beberapa ketika, ia melakukan dosa lagi dan berkata “Wahai Rab, aku telah berbuat dosa lain, maka ampunilah aku.” Allah berfirman “Apakah hambaKu tahu dia mempunyai Tuhan yang mengampuni dosa dan memaafkannya? Aku telah mengampuni hambaKu – sebanyak tiga kali – maka lakukanlah apa yang disukainya.”

Riwayat Al Bukhari dan Muslim

Ulasan

Like FB Maafsebut

Catatan popular daripada blog ini

Sedap Sangat Ke Minum Arak

Sebab Mengejutkan 50% Kosmetik Founder Adalah Wanita Kelantan

Stesen Keretapi ECRL Di Terengganu Yang Wajib Anda Tahu