Nak Tarik Orang Bukak Blog Kita


Bagi blogger first time yang baru-baru berjinak dalam dunia blog, untuk orang tengok dan bukak blog kita agak sukar. Ini kerana orang masih tak kenal pun blog kita dan kalau ade orang bukak tupun kerana kebetulan dia searh something, pastu termasuk blog kita.

Kalau nak suruh orang kenal blog kita, kena kitalah yang mewarkannya. Caranya mudah saja. Lebih kurang macam buat advertisement or marketing aje.

First, sebarkan melalui email. Caranya anda joint mana-mana group ( usually yahoo group ), lebih dari satu group lagi bagus. Lepas tu, bila anda dah posted artikel kat blog, maklumkan kat group nie via email. Dalam 1000 members tu, insyaallah adelah yang akan bukak tu. Selain itu, boleh jugak anda emailkan ke alamat yang anda dah ada.

2nd, peranan facebook. Selain medan bersosial, facebook jugak boleh dijadikan field untuk anda mewarkan blog anda. Kena rajinlah post kat wall tu selalu, dont give up, nie tak, lepas post dua tiga kali dah rase malas. Selain profile, anda jugak boleh beralih ke page. Tapi yang nie bila blog dah betul-betul established supaya orang yang dah like page kita sentiada diupdatedkan apa yang kita dah post kan blog. 

Third, kena rajin jont mana-mana forum dan sambil-sambil tu pandai-pandailah untuk kita dalam masa yang sama mengiklankan blog kita kan forumers atau pengunjung blog lain. 

Fourth, kita sendiri kena rajin bukak blog orang lain dan dont forget untuk bagi apa-apa komen dan sertakan juga bersama address blog anda. Tapi ingat !! Bukan semua bloggers suka orang lain letak address blog kat blog diorang. Selalunya yang betul-betul established blog tak kesah sangat orang lain letak address blog kat blog diorang. 

Fifth, selalunya aka nada bloggers yang akan buat group untuk bantu blog yang baru dan mentah dikenali pengunjung internet diluar sana. Yang nie aku nak suggest pun tak sure sangat. So, cuba try cari sendiri.

Sixth, rasa banyak nie saja yang saya boleh share. Untuk dapatkan banyak lagi cari lain, anda kena rajin mencari dan bertanya kepada orang lain.

Ulasan

Like FB Maafsebut

Catatan popular daripada blog ini

Sedap Sangat Ke Minum Arak

Sebab Mengejutkan 50% Kosmetik Founder Adalah Wanita Kelantan

Stesen Keretapi ECRL Di Terengganu Yang Wajib Anda Tahu