Yang Kurang Mampu Pun Perlukan Pendapat Mereka Didengar


Sebenarnya tajuk yang aman letak tu adelah direct translation untuk In Education, the poor need a voice too. Aman rasa apa yang aman translatekan itu dah memberi maksud kepada ayat yang dalam English tu.


Yang buat aman tertarik nak share artikel dari saudara Wan Saiful Wan Jan dari IDEAS nie kerana apa yang disarankan oleh IDEAS untuk mendengar pendapat grassroot itu sendiri yang ada kaitan dengan pengalaman aman sendiri. Walaupun apa yang aman kendali bukannya berkenaan pendidikan tapi ianya lebih kurang sama dimana kami turun sendiri ke bawah mendengar luahan orang kebanyakan.

Ok. Berbalik kepada isu pendidikan nie, secara ringkasnya, IDEAS telah menjalankan group discussion dengan ibubapa yang berpendapatan rendah. 

Apa yang menarik perhatian aman berkenaan artikel ini adelah
  • Ramai ibubapa merasakan anak mereka tidak mendapat pengalaman pengajian yang mencukupi disekolah dan merasakan sekolah hanya memberi tumpuan lebih kepada pelajar pandai.
  • Ramai ibubapa complaint yang anak mereka diajar oleh guru yang underperform.
  • Mereka akan hantar ke sekolah swasta jika mereka mampu.
Terdapat banyak lagi yang dijumpai hasil kajian oleh IDEAS nie macam perkauman dikalangan staff sekolah, diskriminasi keatas pelajar lemah dan guru memandang rendah ibubapa yang kurang berpendidikan.

Aman takleh explain banyak kat sini tapi kalau yang berminat untuk baca lebih, aman sarankan untuk beli The Edge 7  Januari 2013. Kalau yang menetap di Kelantan tu, The Edge boleh didapati samada di Tesco Lembah Sireh ataupun disebuah kedai selepas trafik lite kat Jalan Bayam.

* Laporan akan dikeluarkan tidak lama lagi oleh IDEAS.


Ulasan

Like FB Maafsebut

Catatan popular daripada blog ini

Sedap Sangat Ke Minum Arak

Sebab Mengejutkan 50% Kosmetik Founder Adalah Wanita Kelantan

Stesen Keretapi ECRL Di Terengganu Yang Wajib Anda Tahu