Airport Sultan Ismail Petra Akan Dinaiktaraf

Tahun ni saja pelbagai projek yang bermanfaat kepada rakyat dan mempunyai impak ekonomi yang agak significant diluluskan untuk Kelantan. Antaranya central spine highway menghubungkan kota bharu dan kuala krai (sedang dalam pembinaan) dan jugak pasir mas by pass (sedang dalam pembinaan), yang nih termasuk dengan pelebaran jambatan pasir mas sedia ada. 

Yang terbaru adalah untuk menaiktaraf lapangan terbang sultan ismail petra yang sekarang mengendali 1.8 juta penumpang per annum. Itu melebihi kapasiti max airport iaitu 1.5 juta. Rancangannya untuk menambah kemampuan airport supaya mampu mengendalikan sehingga 4 juta lebih penumpang setiap tahun. 

Maklumat ini didapati melalui MAHB Annual Report 2014. 

Malaysia Airports is also planning for the expansion of other local airports such as the Sultan Ismail Petra Airport in Kelantan, which has already exceeded its 1.5 million capacity. The building will be expanded to cater to four million passengers with a new multi-storey car park and additional aircraft stands to cope with the expected increase in traffic in the coming decade.

Tapi agaknya kat mana nak dibina tu ? Ini hanya pada pandangan saya lah. Mungkin terminal baru akan dibina ditapak terminal lama dan multistoreys car park ditapak parking sedia ada. 
Ataupun mungkin totally new airport akan dibina ? Who know right

Ulasan

Like FB Maafsebut

Catatan popular daripada blog ini

Sedap Sangat Ke Minum Arak

Sebab Mengejutkan 50% Kosmetik Founder Adalah Wanita Kelantan

Stesen Keretapi ECRL Di Terengganu Yang Wajib Anda Tahu