Macam Mana Nak Kurus

Kalau check kat internet takpun dalam majalah, sebenarnya banyak cara untuk kurus. Sesetengahnya cukup extreme sehinggakan saya tak terfikir macam mana orang lain boleh buat tu.




gambar adalah carian google.com 


Tapi saya taknak cite pasal method orang lain. Saya nak cite method saya sendiri. Untuk pengetahuan korang, dulu berat badan saya adalah 91kg. Saya ulang yea 91 kg !!! Berat tu. Seingat saya dulu nak beli baju seluar cukup susah. Almaklumlah size takde. Bukan semua yang saya berkenan ada size XXL. Kadang-kadang nak tanya customer service size baju seluar tu pun malu. Lepas tu kan, kesan dari size badan berlebihan nih, kita nampak lebih tua dari usia sebenar. Lepas tu lagi, muka nih pun jerawat banyak, berminyak lepas tu ada macam bijik2 lemak kat muka. Time tu memang malulah.Orang lain pun asyik tanya bila nak kurus lah, bila nak body sado lah. Memang time tu keyakinan diri memang down.

Hahahaha...tapi tu dulu. Sekarang tak lagi. Kalau dulu 91kg sekarang 68kg jerr pun...Heheh...

Nak tahu macam mana saya buat sampai turun dekat 20kg ??

First, saya jogging. Boleh kata hari2 saya jogging. Dan saya jogging 2 kali sehari iaitu pagi dan petang. Awal2 start jogging tu memang penat, jalan sikit pun dah semput. So ape yang perlu dibuat, kena biasakan badan nih dulu. Awal-awal tu jalan perlahan dulu, selang seminggu dua tu, try jalan laju pulak, selang seminggu dua lagi, try jogging perlahan, selang dua minggu lagi try pulak jogging laju. Bila badan kita dah biasa, secara automatik walau laju macam mana pun kita jogging, badan kita tak rasa mengejut sebab kita dah latih untuk badan nih biasakan diri. Saya kebiasaannya jogging laju atleast untuk 2 pusingan dan tanpa rasa semput. Tapi nasihat saya, start slowly, jangan mengejut. Kan jadi benda lain pulak.

Second, saya jaga pemakanan. First saya buat adalah minum air tanpa gula atau susu pekat. Awal-awal tu memang tak sedap, rasa tawar jea tapi saya paksa jugak diri nih untuk minum air tanpa gula. Alhamdulillah, lama kelamaan jadi sedap pulak minum air tanpa gula nih. Even sekarang kalau taruk gula dalam minuman jadi tak sedap. Sebab tu kalau gi kedai makan, saya akan order milo tanpa gula atau susu pekat. Kalau manis jugak saya akan campur 1 gelas air kosong supaya rasa manis tu berkurangan.

Lepas tu saya banyak minum air kosong. Maksud saya banyak tu memang banyak. Atleast 8 liter sehari. Saya akan pastikan untuk sentiasa bawak air kosong untuk diminum. Kalau takde sangat pun pegi beli air mineral yang botol besar tu. Saya beli yang sejuk sebab saya suka air yang sejuk. 

Makan pun saya jaga. Nasik kalau boleh saya elak. Makan lauk banyak takpe tapi makanan berasaskan karbohidrat macam nasik, roti atau mi memang saya kurangkan. Sebab ape saya kurangkan. Kerana ianya nanti akan diproses menjadi tenaga dalam bentuk lemak. Dan lemak nih pulak yang sukar nak dibuang. Macam kita amik duit kat ATM lah. Amik saje tapi tak guna. Letak jea dalam wallet. 

Saya amalkan makan banyak buah. Tak kesah lah buah ape pun janji buah. Yang paling saya suka mangga dan tembikai dan pisang. Boleh kata kerap giler saya makan buah-buahan yang saya sebutkan tu. Buah nih penting sebab ianya membantu untuk kita melawaskan perut. Senang cite senang nak buang air besar lah. So nanti lemak2 pun akan turut keluar dengan air besar kita tu...hehe

Lastly kena minum Ratu Mutiara Diet Coffee. Sebab dalam coffee nih ada slimming herbs yang membantu untuk mengurangkan berat badan. Satu sachet sehari pun dah mencukupi. Selain tu, dalam coffee nih ada teh hijau, vitaman c dan mutiara nak bagi muka kita nih licin dan gebu.


Harga pun tak mahal. Hanya RM79.90 jea pun. Nak kurus kena lah berhabis duit sikit. Hasil nanti tu yang penting. Memang takleh dinilai dengan duit. Whatsapp sekarang ke  0167522320 untuk order.

Sekarang saya dah kurus. Level confident pun naik. Muka pun dah tak macam dulu. Nak beli baju seluar pun sekarang dah senang. Pakai pun takde dah nampak macam pembalut nangka..hahaha...Tapi Ratu Mutiara Diet Coffee tetap saya minum untuk maintain slim dan bagi muka licin dan gebu. 



Ulasan

Like FB Maafsebut

Catatan popular daripada blog ini

Sedap Sangat Ke Minum Arak

Sebab Mengejutkan 50% Kosmetik Founder Adalah Wanita Kelantan

Stesen Keretapi ECRL Di Terengganu Yang Wajib Anda Tahu