MAHB Nak Besarkan KLIA, Turn Untuk Kota Bharu Airport Dibesarkan Bila Pula


Saya terbaca dalam The Edge semalam yang MAHB sedang mendapatkan feedback dari syarikat penerbangan yang based kat KLIA seperti Malaysia Airlines, Emirates, British Airways, beberapa nama sebagai contoh, bagi mendapatkan apa yang diperlukan mereka nanti sebelum drawing up the plan.

Lepas tu, MAHB jugak menafikan mahu membelanjakan USD 1 billion untuk kerja2 naiktaraf dan membesarkan KLIA ini seperti yang dilaporkan dalam Bloomberg. Actually USD 1 billion tu untuk pembangunan keseluruhan kawasan kat area KLIA tu yang dipanggil KLIA Aeropolis bukannya untuk upgrade KLIA sahaja.

By the way, apa yang mengujakan saya lagi adalah kerja naiktaraf dan pembesaran lapangan terbang sultan ismail petra yang akan menelan belanja nearly half billion ringgit. Satu jumlah yang cukup besar. No wonder lah sebab kerja naiktaraf nanti tu bukan sahaja melibatkan besarkan terminal sedia ada tapi include pembinaan terminal baru, stesen bomba airport, bangunan parking bertingkat, kerja2 naiktaraf runway lagi. Tender untuk project management consultant awal tahun lagi keluar tapi yet saya sendiri tak pasti tender tu dah umum ke belum syarikat mana yang akan jadi PMC.

Tak sabar yea rasa.

Ulasan

Like FB Maafsebut

Catatan popular daripada blog ini

Sedap Sangat Ke Minum Arak

Sebab Mengejutkan 50% Kosmetik Founder Adalah Wanita Kelantan

Stesen Keretapi ECRL Di Terengganu Yang Wajib Anda Tahu