Perancis Haramkan Bekas Plastik Untuk Kearah Lebih Lestari. Kelantan Bila Pula


Perancis telah ambik langkah kedepan untuk memastikan ecological concciousness dan menjadi negara pertama dalam dunia nih mengharamkan terus penggunaan bekas plastik. Undang2 pasal mengharamkan bekas plastik nih telah dicadangkan oleh Europe Ecologie Greens Party dan diterima pada tahun 2015.



Undang2 pasal haram bekas plastik nih bertujuan untuk tingkatkan lagi penjimatan tenaga, kalau tidak digunakan untuk menghasilkan plastik, bukan sedikit tapi berbillion. Bekas plastik nih memang betul2 problem besar, terutamanya kalau digunakan untuk majlis2 besar, event atau even untuk picnic. Sebab memang sukar nak dispose.

Kalau mengikut undang2 baru nih, producers bekas plastik nih ada time sehingga 2020 untuk memastikan dan membuktikan produk mereka dibuat secara eco-friendly, bahan yang biologically dan mudah untuk terurai.

Walaubagaimanapun, bukan semua jugak yang bersetuju dengan undang2 baru nih, terutamanya producer bekas plastik lah sebab confirm impak diorang punya revenue kan.


Apa yang membantah nih memang kerajaan dah jangka tapi benefit dari pengharaman bekas plastik nih lagi besar untuk jangka masa panjang.

Tu kat Perancis. Kat Kelantan macam mana pulak ? Taknak ke amik langkah sama ? Tak sama pun langkah yang lebih proactive untuk menjadikan kelantan lebih lestari.

picture: pixabay

Ulasan

Like FB Maafsebut

Catatan popular daripada blog ini

Sedap Sangat Ke Minum Arak

Stesen Keretapi ECRL Di Terengganu Yang Wajib Anda Tahu

Sebab Mengejutkan 50% Kosmetik Founder Adalah Wanita Kelantan