KTMB Rancang Komuter Macam ETS di laluan Pantai Timur 2018

KTMB merancang untuk menyediakan perkhimatan komuter macam ets kat pantai timur bila kerja2 upgrade landasan sedia ada pantai timur siap sepenuhnya. Ratus2 juta ringgit kot kerajaan spend untuk kerja upgrade nih. 

KTMB juga akan mewujudkan beberapa stesen baharu di Pahang dan Kelantan iaitu di Kuala Lipis, Chegar Perah, Merapoh, Manik Urai, selain membina semula pejabat di Kuala Krai dan kuarters-kuarters lain yang terjejas akibat banjir lalu. 

Lepas tu pulak Kementerian Kewangan juga telah meluluskan peruntukan untuk KTMB membeli 13 Unit Berganda Elektrik Diesel (DEMU) dari China yang mempunyai kuasa kelajuan 100 kilometer (km) sejam yang dijangka tiba pada 2018. 

Lepas tu KTMB merancang untuk menjalankan operasi kereta api itu pada waktu bekerja bagi membolehkan penduduk di Kelantan menggunakannya sebagai pengangkutan alternatif ke pejabat masing-masing. masyarakat Kelantan tidak perlu bimbang kerana kereta api itu akan beroperasi seperti sistem perkhidmatan komuter, secara tidak langsung boleh digunakan bagi mengelak kesesakan lalu lintas. 

Lepas tu jangan demo belako tertukar dengan ECRL pulak. ECRL tu lain cite pulak...sbb yang tu laluan baru melalui Terengganu. 

Lepas tu pulak pada pendapat ambolah, walaupun train tu nanti sourcing dari cina tapi kemungkinan besar technology tu dari siemen takpun bombardier takpun alstom. Diorang nih pun ada kilang train kot kat China. 



Lastly bagi yang confuse macam mana DIESEL ELECTRIC MOBILE UNIT berfungsi, boleh rujuk pada gambar akhir tu. Pembakaran diesel tu nanti akan generate electric untuk menggerakkan electric motor.


Pastikan anda LIKE Facebook Maafsebut untuk info menarik Kelantan/Terengganu. 

Sumber : Utusan & Sinar Harian 

Ulasan

Like FB Maafsebut

Catatan popular daripada blog ini

Sedap Sangat Ke Minum Arak

Sebab Mengejutkan 50% Kosmetik Founder Adalah Wanita Kelantan

Stesen Keretapi ECRL Di Terengganu Yang Wajib Anda Tahu