NASIB PENIAGA ONLINE YG KORANG TAK TAHU ! SEBENARNYA MEREKA NIH BANYAK KERUGIAN SEBAB TERTIPU DENGAN PELANGGAN YANG SELFISH !!

Korang kena baca kesah brader nih !! Kesian betul tertipu dek customer selfish !!
...Nak tau tak. Last time ada orang order cake. The cake price RM130. So usually our policy kek ialah full payment a week before pick up. Dia cakap untuk mak dia punya birthday. Dia bersetuju untuk bayar duit kek tersebut. But tunggu punya tunggu tak bayar. Bila saya whatsapp cakap busy x sempat nak bank in. Then busy gila week tu. Dia nak order sekali dengan edible image. Untuk mak dia. Nak gambar mak dia. Saya cakap takda masalah. Bank in sahaja, saya uruskan semua.
Tapi dia tak buat payment pun. On hari dia nak pick up tu hati dah mula tak sedap. Nak buat ke x? Kalau tak buat kesian. Buat karang tak amik pulak kan. So bila nak buat cake tu serba tak kena. Itu ini serba serbi mcm getting wrong. Takpalah i give my best. Untuk customer kan. As usual. Kita ni ada perasan kesian. Kesian kalau nak celebrate birthday Mak dia, tetiba cake takde. Kita buatkan jelah kan?
Then petang tu dia whatsapp, bro kek dah siap ke? Sorry bro tak sempat nak bank in saya bayar cash jelah dia wasep. Hati dah lega dah kan nasib baik aku buat kek orang ni! (Kita yang berdebar lebih).
Then saya replied Alhamdulillah dah but bro sorry lah tak sempat nak order edible image because you tak bank in payment. Saya terangkanlah dia sepatutnya bank in duit full payment untuk tempah kek dengan saya, selalunya baru saya proceed.
Ni sebab kesian. Saya layankan order dia. Saya send him the map untuk pick up and kasi solution untuk letak gambar mak dia jugak which is print biasa but make it cantik. Then dia cakap takpalah nanti dia bincang dengan adik beradik dia yang lain.

Tunggu punya tunggu. 5-6-7pm tak pick up tak datang. Dia janji nak pick up pukul 5pm. 

Sebenarnya 1. Dia dah menyusahkan perjalanan saya untuk delivery cake lain.2. Saya kena re-plan balik perjalanan menghantar kek sayaAfter maghrib saya perasan that dia dah delete number saya and without explanation dia biarkan saya tergantung. Tak reply whatsapp, call 3 kali, whatsapp 3 kali. Takpa redha jelah.

Kesudahannya dia mmg tak balas apa-apa. So pukul 8.45 saya hantar cake to Masjid. Kira bukan rezeki. Redha jelah bukan rezeki kita kan 😊 takpa, mungkin Allah nak bagi lebih baik kan. 

So takpa, ikhlaskan setiap langkah kita. Just be nice to others.

Then you know what, mulai esoknya, Allah ganti rezeki tak putus putus. Alhamdulillah! 


Rezeki tu tak pernah silap tuan. 
Alhamdulillah.
Kesimpulannya;First lesson learnt1. Don't trust people 2. Kita ikhlas tapi orang permainkan kita3. Jgn menyumpah. Percaya rezeki tu ada. Takkan lari4. Maybe at that time kita tak tau problem orang tu, so who are we to judge5. Mantapkan sop company6. No more kesian-kesian
And to that guy, please don't do this to other bakers. Tolonglah. Kami berniaga. Not a big company. Semua memerlukan duit. Kesian baker baker picisan ni. Ingatlah, kalau you buat mcm tu, you kira menganaya orang. So tak baik macam tu. Sebab org mcm ni trust kami makin berkurang.
Hormati kami sebab kami pun ada perasaan. Nak buat kek kena prepare everything and yes take time. So don't repeat again okay? Please dan please kalau tak nak the cake kasi tau Saya i don't want the cake senang. Jangan gantung tak bertali sebab menyusahkan pergerakan orang lain.
Semoga bro ni dipermudahkan urusan seharian dia. Amin! Thank you for your time untuk membaca guys. Alhamdulillah ada rezeki ada jgn risau.
Sumber : Syahir Sepet

Ulasan

Like FB Maafsebut

Catatan popular daripada blog ini

Sedap Sangat Ke Minum Arak

Sebab Mengejutkan 50% Kosmetik Founder Adalah Wanita Kelantan

Stesen Keretapi ECRL Di Terengganu Yang Wajib Anda Tahu