Bahasa Baru Ditemui Kat Kelantan

Dianggarkan terdapat 7100 bahasa yang wujud di dunia. Angka ini semakin hari semakin kecil kerana globalisasi yang menyebabkan anak muda tidak mempelajari bahasa ibunda mereka. Kami sendiri tidak tahu berbahasa minang dan bowean walaupun kedua-dua bahasa ini digunakan oleh ibu bapa kami. Jumlah bahasa di dunia meningkat minggu dengan penemuan bahasa baru di Kelantan.

Bahasa Jedek digunakan oleh sebuah komuniti kecil Orang Asli yang tinggal di Sungai Rual di daerah Jeli negeri Kelantan. Hanya 280 individu masih menggunakan bahasa ini. Pengumuman penemuan Bahasa Jedek diumumkan oleh Niclas Burenhult, pelajar kedoktoran linguistik dari Lund University Sweden.

Penemuan ini berlaku secara tidak sengaja kerana pada asalnya beliau sedang melakukan kajian ke atas Bahasa Jahai yang juga merupakan bahasa Orang Asli. Beliau menyedari perbezaan perkataan, bunyi dan struktur bahasa dalam Bahasa Jadek dengan Bahasa Jahai. Antara ciri unik Bahasa Jedek ialah mereka tidak mempunyai perkataan untuk berjual beli sebaliknya mempunyai kosa kata yang banyak untuk berkongsi.

Bahsa Jedek walaupun tidak digunakan oleh jumlah yang banyak tidak dikategorikan sebagai bahasa yang terancam kerana anak muda masih lagi diajar dan menggunakannya.

Paling menarik mengenai penemuan ini bagi kami ialah ia ditemui oleh penyelidik luar dan bukan Universiti tempatan. Ini membuka kebarangkalian mungkin terdapat banyak lagi penemuan menarik di negara kita yang terlepas pandang kerana kurangnya penyelidik tempatan.

Sumber : Lund University & Amanz network

Ulasan

Like FB Maafsebut

Catatan popular daripada blog ini

Sedap Sangat Ke Minum Arak

Stesen Keretapi ECRL Di Terengganu Yang Wajib Anda Tahu

Sebab Mengejutkan 50% Kosmetik Founder Adalah Wanita Kelantan