5 Photo Editing Apss Yang Trending Untuk Tahun 2018

Bagi mereka yang suka selfie & amik gambar menggunakan smartphone tu mesti nak pastikan gambar-gambar tu sehabis cantik sebelum dipostkan kat social media. Malu kot kalau selfie tapi tak cantik. Nanti apa pulak orang kata. Ditambah pulak sekarang kat media social, pakcik & makcik bawang tunggu masa jea nak mengecam.



Kat bawah nih aku nak share sikit 5 Apps untuk edit gambar yang tengah trending bagi tahun 2018.

1. Instagram
Instagram adalah platform utama untuk berkongsi gambar pada masa kini. Ia juga merupakan aplikasi yang paling terkenal untuk mengedit foto. Ia menyediakan kepada korang 40 jenis filter dan banyak tools gempak untuk foto. Ia percuma dan tersedia untuk semua pengguna android dan IOS.


Aku tidak fikir aplikasi ini memerlukan pengenalan. Ia telah menjadi sangat popular kerana fungsinya bukan sahaja untuk mengedit foto bahkan untuk berkongsinya dengan rakan. Walaupun sekarang terdapat banyak aplikasi pengeditan di pasaran sekarang namun tarikan penyuntingan Instagram masih ada. Aplikasi rangkaian sosial ini adalah terbaik untuk mengedit foto korang dengan cepat sama ada korang tu seorang perniagaan, blogger, selebriti atau hanya seorang individu.

2. Adobe Photoshop Express /Lightroom
Kedua-dua aplikasi itu adalah oleh Adobe dan menawarkan photo editing yang gempak. keduanya serasi dengan Raw Format. Tiada kos untuk kedua-dua aplikasi & sesuai samada di android ataupun di IOS. Apakah perbezaan antara kedua-dua aplikasi pengeditan foto ini? Nah, kedua-dua aplikasi mempunyai alat pengedit yang hebat tetapi aplikasi Lightroom memerlukan korang mempunyai akaun pada versi desktop untuk memanfaatkan semua pilihan yang ditawarkan di atasnya.


Bagi sesetengah jurugambar dan pengguna, Photoshop Express lebih berguna manakala sesetengah memilih aplikasi Lightroom supaya mereka boleh mempunyai beberapa pengeditan terperinci pada versi desktop aplikasi ini.

3. VSCO
VSCO mempunyai komuniti peminatnya yang tersendiri. Ia menawarkan 20 Fhoto Filter secara percuma. Ia adalah aplikasi percuma tetapi korang boleh membeli beberapa ciri dalam aplikasi ini. Ia berfungsi pada kedua-dua telefon Android dan IOS.


Korang juga dapat mencari kesan penapis VSCO sebagai Pratetap Lightroom dan Preskripsi ACR untuk photoshop. Penapis ini juga boleh dibeli dari laman web rasmi VSCO. Terdapat banyak pakej bertemakan untuk jurugambar yang bertujuan untuk gaya penyuntingan yang berbeza dalam aplikasi ini. Terdapat alat pelarasan seperti kontras, tepu, menajamkan, memotong dan juga berputar. Susunan kawalan ini juga boleh diubah oleh anda supaya anda boleh bekerja dengan lebih cekap pada foto korang semasa menggunakan aplikasi ini.

4. EyeEm
Aplikasi ini mempunyai 24 Filter Effect. Korang boleh menghantar dan menjual imej pada aplikasi ini. Ia percuma dan berfungsi pada android, IOS dan Window Phone juga.


Aplikasi ini dikeluarkan pada tahun 2011 dan menjadi komuniti kamera telefon bimbit yang telah memberikan platform hebat kepada jurugambar untuk berkongsi foto mereka. Ia mempunyai 13 juta ahli. EyeEm bahkan menawarkan 50% diskaun kepada ahli-ahlinya jika mahu membeli gambar.

5. Pixlr
Pixlr adalah salah satu aplikasi kegemaran aku untuk penyuntingan foto. Ia mempunyai banyak ciri penyuntingan yang hebat yang korang tidak akan dapati dalam apps lain seperti 'auto fix'. Ia percuma tetapi kena bayar sikit untuk membuang iklan yang muncul. Ia berfungsi untuk kedua-dua telefon Android dan IOS.


Ulasan

Like FB Maafsebut

Catatan popular daripada blog ini

Sedap Sangat Ke Minum Arak

Stesen Keretapi ECRL Di Terengganu Yang Wajib Anda Tahu

Sebab Mengejutkan 50% Kosmetik Founder Adalah Wanita Kelantan