3 negara Arab Memberi amaran kepada Israel Mengenai Pengaruh Turki Di Baitulmuqaddis

sumber sabah daily

Arab Saudi, Jordan dan Palestin secara berasingan telah memberi amaran kepada Israel pada  mengenai pengaruh Turki yang semakin mengukuh di Baitulmuqaddis Timur, menurut laporan akhbar Israel Haaretz.

Laporan itu menyatakan bahawa pegawai kanan dari tiga negara Arab itu memberitahu Israel bahawa Turki "memperluas pengaruhnya di kawasan kejiranan Arab Yerusalem" yang mereka katakan adalah "sebahagian daripada percubaan oleh Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan untuk" menuntut pemilikan atas isu Baitulmuqaddis. "


Sumber-sumber Israel mendakwa telah menyedari pengaruh Turki yang berkembang dan mengatakan bahawa mereka telah mengawasi usaha Ankara selama lebih dari satu tahun.

Menurut laporan itu, pegawai dari Jordan dikatakan kecewa dengan tindak balas lambat Israel yang mereka nyatakan sebagai "tidur di roda", terutama sejak menandatangani perjanjian perdamaian 2016 dengan Israel.

Pegawai dari Pihak Berkuasa Palestin juga menyatakan kebimbangan mereka mengenai usaha Turki untuk terus meluaskan pengaruhnya di Baitulmuqaddis Timur yang datang dalam bentuk sumbangan kepada organisasi Islam di kawasan kejiranan Arab atau melalui lawatan yang diatur oleh kumpulan Muslim Turki yang mempunyai hubungan rapat dengan parti pemerintah Turki AKP.


Pegawai pertahanan Israel memberitahu media Israel bahawa sejak dari 2017 lagi beratus-ratus warga Turki berkunjung ke bandar itu dengan lebih kerap. "Mereka cuba membeli hartanah dan mengukuhkan kedudukan politik mereka," kata sumber polis yang tidak disebut namanya.

"Ia juga merupakan kebimbangan bagi PA, yang tidak mahu ada negara lain yang menuntut hak keatas Baitulmuqaddis Timur."

Kebimbangan Jordan pula usaha Turki meluaskan pengaruhnya di Baitulmuqaddis akan menjejaskan kedudukan Kerajaan Hashemite sebagai penjaga kota Islam yang ketiga paling suci.

Arab Saudi bimbang bahawa cita-cita Erdogan di Jerusalem dapat membantu meningkatkan imej Turki di dunia Arab dan dunia Islam yang akan memberikannya "sebagai satu-satunya pemimpin yang benar-benar berdiri di Israel dan pentadbiran Trump".




Ulasan

Like FB Maafsebut

Catatan popular daripada blog ini

Sedap Sangat Ke Minum Arak

Sebab Mengejutkan 50% Kosmetik Founder Adalah Wanita Kelantan

Stesen Keretapi ECRL Di Terengganu Yang Wajib Anda Tahu