Kuasa Viral Social Media, Kuih Kerbau Guling Laku Sampai Kena Ambil Nombor Giliran

Setiap kali bulan Ramadan, pasti akan ada menu baru yang menjadi bualan ramai dan viral. Tahun ini, Kuih Kerbau Guling menjadi rebutan ramai dan ramai sanggup beratur panjang untuk mendapatkannya di Rantau Panjang, Kelantan.


Selain namanya yang unik, rata-rata pembeli memuji keenakan kuih tersebut. Lebih mengejutkan, disebabkan pembeli yang terlalu ramai, peniaga kuih kerbau guling tersebut terpaksa menggunakan sistem nombor giliran sejak Rabu lalu.



Menurut peniaga kuih tersebut, Wan Suriana Wan Ali, berkata inisiatif itu terpaksa diambil kerana pengunjung yang terlalu ramai sehingga pengunjung dari luar Kelantan turut datang untuk membeli.

Katanya, sebanyak 200 nombor diedarkan, namun masih tidak mencukupi berikutan jumlah pelanggan mencecah 500 dan orang ramai mula menunggu sejak pukul 12 tengah hari.

Menurut Wan Suriana lagi, gerainya terpaksa di pindahkan ke kawasan lebih luas dan terpaksa menghadkan pembelian RM15 setiap seorang pembeli.


“Kuih ini habis dijual dalam masa sejam sahaja walaupun kami sudah menambah jumlahnya dua kali ganda daripada biasa untuk menampung permintaan pelanggan.

“Pada masa sama, kami terpaksa menghadkan pembelian RM15 seorang bagi memastikan setiap pengunjung dapat merasai kerbau guling,” katanya kepada Harian Metro.

Kuih Kerbau Guling yang berasal dari Thailand itu dikenali dengan nama Kuih Hitam atau Koleh Hitam mempunyai tekstur lembut dan dimakan bersama kelapa parut.

Like FB Maafsebut

Catatan popular daripada blog ini

Sedap Sangat Ke Minum Arak

Sebab Mengejutkan 50% Kosmetik Founder Adalah Wanita Kelantan

Stesen Keretapi ECRL Di Terengganu Yang Wajib Anda Tahu