Pelajar Kelantan Cipta Sistem Hidup Motosikal Guna Cap Jari


Peka dengan masalah kecurian motosikal, dua pelajar Kolej Vokasional (KV) Bachok tampil mencipta sistem menghidupkan motosikal menggunakan imbasan cap jari.

Ciptaan yang dinamakan ‘Fingerprint Bike Starter’ dibangunkan Wan Amiruddin Wan Amran dan Adeeb Aideen Mat Yusof, masing-masing berusia 19 tahun bagi memenuhi projek tahun akhir Diploma Jurusan Teknologi Elektronik, kolej vokasional itu.



Wan Amiruddin berkata, mereka mengambil masa selama enam bulan bagi mencipta sistem berkenaan termasuk membina prototaip dan menguji sistem itu pada motosikal.

Katanya, sistem menghidupkan motosikal menggunakan cap jari itu boleh dipasang di motosikal dan kereta yang menggunakan butang elektronik.



Bagi Adeeb Aideen pula, ciptaan ini menggunakan perisian Arduino yang dilengkapi sistem rakaman suara dan paparan kristal cecair (LCD) dengan perkakasan elektronik seperti alat pengimbas jari ditempah daripada luar negara.

Katanya, walaupun sistem itu baru dibangunkan mereka sudah menerima beberapa tempahan memasang sistem keselamatan itu dalam kalangan pelajar dan pensyarah kolej.

Sumber Berita Harian Online

Ulasan

Like FB Maafsebut

Catatan popular daripada blog ini

Sedap Sangat Ke Minum Arak

Stesen Keretapi ECRL Di Terengganu Yang Wajib Anda Tahu

Sebab Mengejutkan 50% Kosmetik Founder Adalah Wanita Kelantan