A Kadir Jasin : Libertarian Cergas Ko-opt Penyertaan Melayu
PAGI
ini, rancangan saya “dicemarkan” oleh demonstrasi Bersih di ibu negara.
Laluan saya sesak kerana beberapa batang jalan ditutup. Setelah
beberapa lama tersangkut dalam kesesakan lalu lintas, saya berpatah
balik dan menukar haluan.
Saya
ucapkan tahniah kepada kenalan saya pada ketika saya bekerja dengan
Kumpulan New Straits Times (1976-2000), Abdul Samad Said aka A Samad
Said kerana buat kali pertama berjaya menggagalkan saya.
Walaupun
A Samad Said kanan daripada saya di NST/Berita Harian, tetapi beliau
tidak pernah menjadi halangan atau ancaman apatah lagi menggagalkan
saya.
Tetapi
hari ini, A Samad Said berjaya menggagalkan saya. Akibat demonstrasi
yang beliau dokong bersama seorang lain bernama Ambiga a/p G.
Sreenevasan, saya gagal sampai ke destinasi saya. Tetapi saya tidak
keseorangan. Ramai lagi yang menderita nasib yang sama.
Saya
ucapkan tahniah kepada Sasterawan Negara itu kerana persekongkolan
beliau dengan Ambiga dan libertarian lain berjaya memujuk, menghasut dan
mempengaruhi orang dan kelompok tertentu berdemonstrasi di ibu negara.
Saya
yakin kedudukan istimewa A Samad Said sebagai sasterawan Melayu yang
terkenal dan perwatakan beliau yang lemah lembut telah berjaya
dimanfaatkan oleh golongan libertarian untuk menarik penyertaan Melayu
ikutan.
Libertarian
adalah aktivis politik yang menekankan kebebasan, hak individu dan
perkongsian atau pakatan sukarela. Melalui pakatan dan perkongsian
sukarela inilah mereka bergerak sebagai gerakan politik.
Di
negara barat, gerakan libertarian inilah yang menjadi pemangkin kepada
kegiatan politik apa yang disebut sebagai LGBT (lesbian, gay, bisexual
dan transsexual).
Saya
tidak berani mengatakan A Samad Said tidak tahu atau tidak faham
falsafah politik libertarian ini. Sebagai penulis dan Sasterawan Negara,
saya andaikan beliau cukup berilmu dan bermaklumat.
Jadi,
beliau mungkin membabitkan diri dalam gerakan politik golongan
libertarian ini kerana beliau ingin menjejaki laluan sasterawan besar
seperti (antara lain) Allahyarham A Samad Ismail, Usman Awang (Tongkat
Waran) dan Ishak Haji Muhamad (Pak Sako) yang agung, unggul dan terkenal
kerana activism politik mereka.
Dari
sudut pandangan peribadi saya, A Samad Said telah sedikit sebanyak
berjaya menonjolkan imej itu melalui pembabitannya sebagai Pengerusi
Bersama (Co-Chairman) Bersih. Kini ramai yang mengaitkan keterampilan
beliau dengan pejuang komunis Vietnam, “Uncle” Ho Chi Minh. Kelainan A
Samad Said mudah dipisahkan daripada khalayak.
Malah
di kalangan generasi muda, termasuk dalam media massa, mereka mula
mengelirukan beliau dengan A Samad Ismail apabila mereka menggelar
beliau Pak Samad. Bagi generasi saya dan mereka yang dekat dengan dunia
kesusasteraan Melayu, panggilan mesra dan hormat Pak Samad adalah
sinonim dengan dan eksklusif kepada A Samad Ismail. Bagi kami, wujud
dikotomi yang luas antara A Samad Ismail (Pak Samad) dengan A Samad
Said.
Mungkin
baik bagi pengkaji sosial, politik dan sastera Melayu mendalami hal ini
kerana ia berkait rapat dengan minda Melayu yang suka mengikut dan
mudah teruja dengan idea-idea asing yang tidak mereka fahami.
Penjajah
Inggeris dulu dan bangsa-bangsa lain di Malaysia memahami psyche orang
Melayu ini dan mereka secara sengaja mengko-opt atau melantik orang
Melayu ke dalam pergerakan mereka bagi mewujudkan gambaran dan imageri
yang pergerakan mereka adalah pergerakan nasional.
Kita
lihat bagaimana DAP sejak akhir-akhir ini begitu gigih mencari keahlian
Melayu bagi menghapuskan imej yang ia adalah parti komunal orang Cina.
Jadi, tidaklah menghairankan kalau gerakan libertarian dan pinggiran
juga mengko-opt orang Melayu sebagai maskot dan tukang jampi mereka.
Lagipun,
adalah lebih berkesan melihat orang Melayu sebagai bangsa majoriti,
berguling di atas jalan raya atau berkonfrontasi dengan polis Melayu
berbanding orang Cina atau India. Sebab itulah dalam banyak demonstrasi
jalanan sejak kebelakangan ini, yang berada di barisan hadapan adalah
Melayu.
Apabila
berkonfrontasi dengan polis atau ketika berperang dengan pengganas
komunis, ketuanan (leadership) orang Melayu tidak dipertikaikan. Orang
Melayu menjadi “tuan” di barisan hadapan. Ketuanan Melayu menjadi busuk
dan hanyir hanyalah apabila orang Melayu menuntut hak asasi mereka.
Wallahualam.
Source : A Kadir Jasin
Ulasan
Catat Ulasan