Architecture Pelik Dan Menarik

Aman memang sangat minat dalam senireka bangunan nih. Bagi aman, orang yang tukang design tu seorang artist. Kenapa ?? Kerana dia telah mempersembahkan dalam dunia imaginasi atas kertas kedalam dunia realiti yang mana orang macam aman boleh tengok dan nikmati.

So, jom kita intai kat dunia nie kat mana design yang boleh dikatakan daring, pelik dan lain dari kebiasaan.


1. Rotating Tower [ Dubai ]


Dubai nie memang terkenal untuk test infrastructure yang belum pernah di try oleh orang lain. Salah satu daripadanya adelah Rotating Tower.  Dah pun name rotate maksudnya bangunan nie boleh rotate dan adjust sendiri berdasarkan angin, cuaca dan pemadangan yang macam mana kita hendak. Yang menariknya lagi, tiap floor adelah rotate independently. Hebatnya lagi dalam bangunan setinggi 80 tingkat nie [ 420 meters ] mengandungi 79 wind turbines menjadikannya trully green building. Kelass kan ??

2. Nautilus House [ Mexico City ]


Sebuah keluarga yang dah boring dengan conventional house tekad nak design yang lain dari kebiasaan. Maka terhasillah rumah yang seakan siput nih. Ideanya adelah untuk create something that can go well with nature.

3. Haines Shoe House


Nampak macam kasut dan sememangnya dibina nak suruh resemble kasut sebab tu aim owner dia Mahlon Haines sebagai strategik pengiklanan untuk bisnes kasut dia. Terer jugak dia nie kan.

4. Experience Music Project [Seattle]


Bangunan yang berfungsi sebagai muzium nie direka seperti gitar yang dismash.

5.Krzywy Dom [Sopot]



Nak sebut pun terbelit lidah tapi kalau ditranslatekan bermaksud crooked house. Krzywy Dom nie sebahagian dari shopping kompleks kat negara Poland dan perekanya yang design bangunan pelik nih mendapat inspirasi dari fairy tales illustrations dan lukisan Jan Marcin Szancer dan Per Dahlberg

6.Ray And Maria Stata Center [Cambridge, Massachusetts]


Bangunan pelik nie sebahagian daripada fakulti kat MIT. Ianya direka begitu luar dari kebiasaan untuk mempamerkan tentang matematik. Aman pun tak berape faham sangat tapi cantik design dia nampak macam equation mathematic yang perlu diselesaikan.

7. Capital Gate [Abu Dhabi]


Yang menariknya pasal bangunan 35 tingkat nie adelah ianya sengaja dibina condong sebanyak 18 degree. 

8. Ferdinand Cheval Palace


Tahu tak bangunan kat atas nie dibina dari batu yang dikutip setiap hari oleh perekanya Ferdinand Cheval. Owner dia nie adelah postman so tiap kali dia jumpa batu pelik dan menarik, dia bawak balik untuk siapkan rekaannya. 20 tahun dihabiskan untuk siapkan Ferdinand Cheval Palace nih..Woii

9. Habitat 67 [Montreal]



10. Stone House [GuimarĂ£es]


Ulasan

Like FB Maafsebut

Catatan popular daripada blog ini

Sedap Sangat Ke Minum Arak

Stesen Keretapi ECRL Di Terengganu Yang Wajib Anda Tahu

Sebab Mengejutkan 50% Kosmetik Founder Adalah Wanita Kelantan